2021
Finnish Reading Association
TOIMINTAKERTOMUS 2021
JOHTOKUNTA
Ann-Sofie Selin puheenjohtaja
Vuokko Kaartinen, varapuheenjohtaja
Annika Björk, jäsensihteeri
Heli Ketovuori, viestintäsihteeri
Miina Orell, projektisihteeri
Juli-Anna Aerila, varajäsen
Tiina-Maija Kaarlela, sihteeri
Heidi Perho, taloudenhoitaja
Pehr-Olof Rönnholm, varajäsen, toimiva taloudenhoitaja
KOKOUKSET
Johtokunta kokoontui seitsemän kertaa: 7.1., 19.1., 26.1., 18.2. ja 8.4. zoomilla ja 15.6 ja 2.10. kasvotusten Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 8.4.etäkokouksena netissä ja syyskokous 2.10. Turussa.
JÄSENISTÖ
Jäsenmäärä 31.12.2021 oli 180 (2020: 158), eronneita jäseniä 14 (14) ja uusia jäseniä 36 (13). Kielikukon tilaajia 33 (38).
JÄSENLEHTI
Kielikukko-lehden painosmäärät olivat seuraavat:
numero 1: 260 kpl; numero 2: 250; numero 3: 250 ja numero 4: 260.
Vuosi 2021 oli lehden 42. vuosikerta.
Lehden päätoimittaja oli Heli Ketovuori, KL, lukioiden erityisopettaja, Turun kaupunki
Toimituskunnan muut jäsenet:
- Juli-Anna Aerila, KT, dosentti, yliopistonlehtori, äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikka, Turun yliopisto
- Tiina-Maija Kaarlela, KM, LO
- Vuokko Kaartinen, KT, dosentti
- Sari Sulkunen, FT, dosentti, yliopistonlehtori, Jyväskylän yliopisto
- Pirkko Tiuraniemi, KT, äidinkielen lehtori (el.) (päättyen 3/2021)
- Miina Orell, KT, apulaisrehtori (4/2021 alkaen)
- Annakaisa Lehtonen, FM, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori (4/2021 alkaen)
- Meri Tanska FM, aineenopettaja, erityisopettaja (4/2021 alkaen)
Vuonna 2020 julkaistiin neljä Kielikukkoa:
1/2021 vastuutoimittaja oli Sari Sulkunen teemalla monilukutaito
2/2021 vastuutoimittaja oli Juli-Anna Aerila teemalla lukeminen
3/2021 vastuutoimittajia olivat Heli Ketovuori ja Miina Orell teemalla oppimisen tuki
4/2021 vastuutoimittajia olivat Heli Ketovuori, Miina Orell, Tiina-Maija Kaarlela ja Meri Tanska teemalla lukemisen ja oppimisen tuki
Kielikukkoa toimitettiin vapaaehtoisvoimin, kuten aikaisempinakin vuosina. Kielikukon painatuksen ja postituksen hoiti Kirjapaino Painosalama Oy.
JULKAISUTOIMINTA
A7 testistöä on toimitettu tilauksesta kouluille. Muille tilaajille on tarjottu jäsenyyttä tilauksen yhteydessä ja FinRA on saanut uusia jäseniä. Tilaukset tulevat sähköpostitse tai finrainfo.fi-sivuston kautta.
Rönnholms pedagogikservice on hoitanut julkaisujen postituksen ja laskutuksen. Varajärjestelynä on ollut Ann-Sofie Selin Y-1905589 samoin ehdoin kuin Rönnholmin.
Laskutusohjelma oli Isolta Arkhimedes ja 2+ kpl-lähetyksissä postitusohjelma ShipIt joko Postin tai Matkahuollon välityksellä. Laskut lähetetään kunnille verkkolaskuna ja yksityisille joko pdf-muodossa sähköpostiliitteenä tai postitse.
Taloudenhoitaja on hoitanut sähköpostiliikenteen ja reskontran sekä maksumuistutukset.
TIEDOTUSTOIMINTA
FinRAn verkkosivut finrainfo.fi on päivitetty suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Yhdistyksen tavoitteista ja toiminnasta on tiedotettu Kielikukko-lehdessä, ja nettisivulla sekä facebookissa.
Vanhoista nettisivuista http://finnishreadingassociation.blogspot.fi/ on viittaus uusiin.
Sivuja ylläpiti Pehr-Olof Rönnholm, lisäksi puheenjohtajalla ja projektisihteerillä on käyttöoikeudet.
Yhdistyksellä on lisäksi Facebook-sivut, joiden päivittämisestä vastaa Miina Orell. Sivuja käytetään ensisijaisesti tiedottamiseen ja yhdistyksen perustehtävän suunnassa tiedon levittämiseen.
YHTEISTOIMINTA MUIDEN JÄRJESTÖJEN KANSSA
Yhdistys on toiminut vuonna 1997 aloitetussa valtakunnallisessa Oikeus Oppimiseen -valtuuskunnassa, joka kokoontuu pari kertaa vuodessa. FinRAn yhdyshenkilö olivat Heli Ketovuori ja Vuokko Kaartinen. Oikeus oppimiseen -valtuuskunta on tehostanut toimintaansa perustamalla useammin kokoontuvia alatyöryhmiä. Pirjo Vaittinen on edustanut FinRAa kahdessa työryhmässä: 1. oppimisvaikeudet työelämässä ja 2. korkeakoulutuksen saavutettavuus -työryhmissä.
Yhteistyökumppanimme Varsinais-Suomen dysleksiayhdistys tarjoitui esittelemään FinRAa ja julkaisujamme syksyn kirjamessuilla Turussa.
AAPISKUKKOPALKINTO/ABC-tuppen
Vuoden 2021 Aapiskukkopalkinto luovutettiin KustannusZ:lle. Lisäksi myönnettiin kunniamaininta erityisopettaja Tiina Vitkalle.
KANSAINVÄLINEN TOIMINTA
FinRA on toiminut aktiivisesti jäsenenä Federation of European Literacy Associations- nimisessä liitossa (FELA:ssa) kaksitoista vuotta. FinRAn edustajana toimi Pehr-Olof Rönnholm, ja FELAn johtoryhmässä Ann-Sofie Selin taloudenhoitajana. FELA toimii International Literacy Associationin(DE, USA)partnerina Euroopassa. FinRA osallistui netin kautta FELA:n varsinaiseen yleiskokoukseen Ljubljanassa 30.10.
Máirín Wilson, LAI, Ireland, Chairperson 2021–2022
Tiziana Mascia, ALI, Italy, Vice-Chairperson 2021–2022
Veronika Rot Gabrovec, SloRA, Slovenia, Secretary 2021
Ann-Sofie Selin, FinRA, Finland, Treasurer 2021–2023.
FinRAn jäsenraportti FELA:lle toimitetaan yleensä kahdesti vuodessa tiedoksi kansainvälisille yhteistyökumppaneille FELA:n jäsenjärjestöille ja edelleen ILAlle (ent. IRA). Kaikkien FELAn jäsenten kansalliset raportit kootaan yhteiseksi tietopaketiksi, joka on FinRAn käytettävissä. FinRAn vuoden 2021 raportti FELA:lle liitteenä. (Raportit julkaistu netissä FELA Members – Federation of European Literacy Associations (www.literacyeurope.org/membership-2/associations-a-h/finland/)
FELAssa toimii kolme johtoryhmää. FinRAlla on edustus kahdessa: Research Steering Group (Juli-Anna Aerila); Publications Steering Group Pirjo Vaittinen) ja Professional Thematic Steering Group.
www.literacyeurope.org
FinRAlaiset Aija Katriina Ahlberg, Vuokko Kaartinen ja Pirjo Vaittinen ilmoittautuivat abstraktien tarkastajiksi 22. Euroopan konferenssin, Dublin 4.-6.7.2022.
PROJEKTITOIMINA
Lukupesä-projekti käynnistyi 2021 ja päättyy 2023.
NordPlus hyväksyi esitetyn talousarvion sellaisenaan:
Suomen osallistujat ovat Turun yliopiston (Rauman yksikön) ja Jyväskylän yliopiston lisäksi seuraavat: Rauman normaalikoulu, Rauman Pikkunorssi Oy, Turun normaalikoulu, Turun Vasaramäen koulu, Jyväskylän normaalikoulu, Jyväskylän Mankolan koulu ja Tikan koulu sekä Hangon kaupungin kirjasto.
Lugemispesa-hankkeen lähtökohtana ovat useat kansainväliset tutkimukset sekä lukutaidon polarisaatiosta että lukevan yhteisön ja lukemiseen kannustavan ympäristön merkityksestä eri-ikäisten lasten lukemisessa. Kyseessä on kansainvälinen yhteistyöhanke, jossa tuotetaan sekä aihepiirin tutkimusta että kehitetään erilaisia sovelluksia fyysisen lukuympäristön rakentamiseen niin varhaiskasvatukseen kuin perusopetukseen ja pedagogiikkaa lukuympäristössä tapahtuvaan toimintaan. Kaikki hankkeessa tuotettava materiaali tulee jaettavaksi FinRAn kanavia pitkin (esim. FinRAn verkkosivut).
Näin Lugemispesa-toiminnan kautta FinRA saa sekä runsaasti näkyvyyttä että mahdollisuuden osallistua sekä kansainvälisesti että kotimaisesti merkitykselliseen kehittämistoimintaan. Lugemispesa-toiminta on osa FinRAn verkostoitumista, sillä mukana on Jyväskylän ja Turun yliopistot ja kouluja/päiväkoteja Turusta, Raumalta ja Jyväskylästä. Sen lisäksi merkittävä kotimainen yhteistyökumppani on Hangon kirjasto. Kaikki hankkeessa mukana olevat yhteistyökumppanit työskentelevät hankkeessa kattaen FinRAn omarahoitusosuutta ja tekevät näin taloudellisesti mahdolliseksi toiminnan.
Lukuympäristöjen rakentaminen ja niihin kehitettävän pedagogiikan luominen on kehittämistoimintaa, joka vaatii taloudellisia resursseja. Resursseja käytetään esimerkiksi mukavien lukupaikkojen rakentamiseen, lukumateriaalihankintoihin sekä lukemiseen liittyvän toiminnan kehittämiseen. Projektin puitteissa järjestetään webinaareja, opintomatkoja ja päätöskonferenssi. Kaikki tämä toiminta dokumentoidaan.
FinRAn syyskokous 2.10. hyväksyi johtokunnan esittämän määrärahan yhteensä 12000 euroa projektia varten.
FinRA piti menneen vuoden aikana yhteyttä eurooppalaisiin sisaryhdistyksiin. Swedish Council of International Reading Association (SCIRA) ja Dansk Forening for Læsepædagoger (LL) lähettivät säännöllisesti julkaisunsa saamiensa Kielikukkolehtien vaihtokappaleina.
Johtokunnalla ei ole tietoa FinRAn jäsenten mahdollisesta jäsenyydestä ILA:n komiteoissa.
TOIMINNANTARKASTAJAT
Toimintavuoden toiminnan tarkastajina toimivat professori Pekka Niemi ja FT Pirjo Vaittinen.
Liite 1: Report to FELA April 2021