The FELA Awards committee has recommended that the 2024 FELA Award for Innovative Literacy Promotion in Europe be granted to the "Words Matter - Supporting Adolescent Literacy in Rap Workshops" project, nominated by FinRA. This project targets adolescent student groups in various educational environments, including vocational schools, special education classes, and prisons. By fostering literacy skills through rap lyrics and music, an art form these groups are already acquainted with, it may offer the participants a fresh and practical viewpoint on language and literacy, thereby enhancing their reading motivation. To date, the project has reached over 10,000 students through more than 60 workshops, and a Teachers' Guide, developed from the project's insights, is now accessible to all student groups.
The award was presented at the second plenary session in Crete on Tuesday, 25 June 2024. Aleksis Salusjärvi, the project’s representative, accepted the award in Chania. Additionally, Aleksis Salusjärvi was scheduled to present the honoured project in the conference.
Aleksis Salusjärvi was presented the Award by Marieta Tzvetkova at the 23rd European Conference on Literacy in Chania.
Monikielisten lasten oman äidinkielen lukutaitoa on tärkeää tukea
Oman äidinkielen vaaliminen tukee lapsen lukutaitoa, oppimista ja kasvua. Lukukeskuksen materiaalien avulla monikielisiä perheitä kohtaavien ammattilaisten on helppo kannustaa vanhempia lukemaan lapsilleen. Lue lapselle -opas vanhemmille on saatavilla jo 19 kielellä.
Oikeus oppimiseen -neuvottelukunnan ehdotus kirjaukseksi hallitusohjelmaan: Hallitus käynnistää toimintaohjelman oppimisen tuen palveluiden kehittämiseksi jo työelämään siirtyneille aikuisille. Työllistymisen ja työssä selviytymisen esteenä on usein oppimisvaikeus Oppimisvaikeudet ovat yleisiä: niitä arvioidaan olevan 10–20 prosentilla väestöstä. Ne ovat synnynnäisiä ja pysyviä neurobiologisia erityisvaikeuksia, jotka ilmenevät poikkeuksellisen suurina hankaluuksina lukemisen ja kirjoittamisen, matematiikan tai hahmottamisen taidoissa henkilön muuhun kognitiiviseen kapasiteettiin verrattuna. Myös autismin kirjo, ADHD ja kielelliset erityisvaikeudet aiheuttavat usein oppimisen vaikeuksia.
Nykyään tiedetään, että tunnistamatta jääneet oppimisvaikeudet ovat keskeinen riskitekijä yksilön elämässä: ne aiheuttavat haittaa opinnoissa, työllistymisessä, työssä suoriutumisessa ja arjessa. Oppimisvaikeudet ovat yhteydessä matalaan koulutustasoon, heikkoihin perustaitoihin, heikkoon itseluottamukseen oppijana sekä monenlaisiin koettuihin vaikeuksiin osallistua itsensä kehittämiseen ja jatkuvaan oppimiseen. Ne ovat usein myös juurisyy erilaisten kasautuvien ongelmien, kuten päihde- ja mielenterveysongelmien, taustalla. Työttömien, työssä uupuvien ja työelämästä syrjäytyneiden joukossa on suuri määrä henkilöitä, joiden oppimisvaikeutta ei ole tunnistettu tai jotka eivät ole saaneet siihen tarvitsemaansa tukea.
Oppimisvaikeus ei kuitenkaan ole este opinnoissa ja työssä menestymiselle. Oikeanlaisen tuen avulla oppimisvaikeuden aiheuttamaa haittaa voidaan huomattavasti vähentää. Tuen avulla henkilö tunnistaa ja hyväksyy oppimisvaikeutensa, löytää itselle sopivat oppimisen ja/tai työskentelyn tavat, kehittää oppimisvalmiuksiaan sekä saa käyttöönsä oppimista ja/tai työskentelyä tukevia apuvälineitä ja digitaalisia työkaluja. Tämä vaikuttaa myönteisesti kaikkiin elämänalueisiin lisäten itseluottamusta, toimintakykyä ja oppimismotivaatiota sekä pienentäen syrjäytymisen ja opinnoissa tai työssä uupumisen riskiä.
Suuri puute ja ongelma on se, että palvelujärjestelmämme ei edelleenkään tunnista työikäisten oppimisvaikeuksia eikä työikäisille ole tarjolla oppimisvaikeuksissa tukea.
Työikäisten oppimisvaikeudet jäävät eri hallinnonalojen väliin Hallinnollisesti työikäisten oppimisvaikeudet kuuluvat ainakin kolmen ministeriön alueelle: opetus- ja kulttuuriministeriön (koulutuspolitiikka ja aikuiskoulutus), sosiaali- ja terveysministeriön (sosiaali- ja terveyspolitiikka ja sote-palvelut) sekä työ- ja elinkeinoministeriön (työllisyyspolitiikka ja TE-palvelut). Toistaiseksi oppimisvaikeuksien on nähty kuuluvan lähinnä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalalle ja liittyvän vain lapsiin ja nuoriin. Työikäisten oppimisvaikeudet eivät ole kuuluneet minkään hallinnonalan vastuulle. Tarve poliittiselle ohjaukselle Pidämme ensiarvoisen tärkeänä, että uusi hallitus kiinnittää työikäisten oppimisvaikeuksiin erityistä huomiota ja laatii niiden tunnistamiseen ja tukemiseen hallinnonalojen rajat ylittävän toimintaohjelman. Oppimisvaikeudet koskettavat yli miljoonan suomalaisen elämää, ja niiden merkitys on suuri paitsi jatkuvan oppimisen myös työllistymisen ja työssä selviytymisen sekä terveyden ja hyvinvoinnin näkökulmista. Siksi on tärkeää, että myös hallinnossa oppimisvaikeudet ymmärretään laajasti ja niiden huomioimisesta kannetaan yhteisesti vastuu.
Toimintaohjelman puitteissa tulisi kehittää ja resursoida vaikuttavat oppimisen tuen palvelut sekä työelämässä että työelämän ulkopuolella oleville aikuisille. Väitämme, että oppimisen tuen palvelut ovat välttämättömiä, kun halutaan varmistaa jatkuvan oppimisen edellytykset kaikille. Palveluiden avulla lisätään työssä pysymistä sekä vaikeasti työllistyvien, osatyökykyisten ja työelämästä syrjäytymisvaarassa olevien työllistymistä, vähennetään työttömyyttä ja pienennetään kohtaanto-ongelmaa. Oppimisen tuen järjestäminen on tuottava investointi ja nopeasti vaikuttava työllisyystoimi. Samalla työikäisten kokonaishyvinvointi lisääntyy, tarve sote-palvelujen käyttöön vähenee ja edellytykset väestön koulutustason nostamiselle paranevat.
Kolmannen sektorin organisaatioissa ja toisen asteen oppilaitoksissa on vuosien ajan kehitetty tuen keinoja, jotka ovat osoittautuneet tehokkaiksi ja vaikuttaviksi. Tarjoamme mielellämme asiantuntemustamme hallituksen ja ministeriöiden käyttöön, kun työikäisten oppimisen tuen palveluja aletaan kehittää.
Lähteet
Hilli, P., Ståhl, T., Merikukka, M. & Ristikari, T. (2017) Syrjäytymisen hinta – case investoinnin kannattavuuslaskelmasta. Yhteiskuntapolitiikka 82 (2017):6, 663–675. Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (2023) Kysely- ja haastattelututkimukset: Mitä työikäiset ihmiset ajattelevat jatkuvasta oppimisesta? Jämsén, P. & Ranki, S. (toim.) (2021) Millä hinnalla? Osaamisen kehittämisen vaihtoehtoiskustannukset. Sitran selvityksiä 186. Musset, P. (2015) Building Skills for All: A Review of Finland. Policy Insights on Literacy, Numeracy and Digital Skills from the Survey of Adult Skills. OECD Skills Studies.
Lisätietoja: Sarianna Reinikainen KT, toiminnanjohtaja, Erilaisten oppijoiden liitto ry Oikeus oppimiseen -neuvottelukunnan sihteeri Puh. 0443009693, sp sarianna.reinikainen@eoliitto.fi
Oikeus oppimiseen -neuvottelukunta on oppimisvaikeuksien ja erilaisen oppijuuden kysymysten parissa toimivien organisaatioiden yhteenliittymä, jonka tarkoitus on edistää erilaisten oppijoiden yhdenvertaisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia yhteiskunnassa. Neuvottelukunnassa on mukana julkishallinnon, kolmannen sektorin, oppilaitosten ja ammattiyhdistysten edustajia. Ks. Oikeus oppimiseen neuvottelukunta – Erilaisten oppijoiden liitto ry (eoliitto.fi)
Oppimisen tukea tarvitaan työelämässä -infograafin kustannuksiin ovat osallistuneet Erilaisten oppijoiden liitto ry, Kansalaisopistojen liitto KoL ry ja FinRA ry.
Oikeus oppimiseen -neuvottelukunnan Korkeakoulutuksen saavutettavuus -työryhmässä on syksyn aikana käsitelty Erilaisten oppijoiden liiton kokemusasiantuntijoiden työstämää koostetta korkeakoulu-tuksen haasteista ja ratkaisuista oppimisvaikeuksia kokevien näkökulmasta.
FinRA ry on aktiivisesti mukana neuvottelukunnan työssä.
Frågorna haglade när den före detta fotbollsspelaren Tim Sparv besökte Brändö lågstadieskola m
Pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaan sisältyy kirjaus, jonka mukaan laaditaan uudistettu kansalliskielistrategia, joka turvaa kaikkien oikeuden saada palvelua kansalliskielillä ja parantaa kieli-ilmapiiriä.
Suomen kielen suurin haaste on käyttöalan kaventuminen.>>>>>>
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.